۱۳۹۲ مرداد ۲۴, پنجشنبه

مسیحیت پولسی



مسیحیت پولسی







مسیحیت پولسی معمولاً به دیدگاههایی که پولس وارد مسیحیت اولیه کرد اطلاق می‌شود. مسیحیان ارتدوکس معمولاً به این نوشته‌ها و دیدگاهها اعتقاد کامل دارند. در حالی که بعضی دیگر معتقد هستند که پولس در مسیحیت اولیه تحریف کرد و آن را از یهودیت جدا نمود.
منتقدان پولس و بعضی مسیحیان مانند لئو تولستوی معتقد بودند که پولس تعلیمات عیسی را تحریف کرد. به عقیده تولستوی پولس در انحراف مسیحیت اولیه از مسیر عیسی نقش اصلی را داشت. به عقیده تام اوگولو پولس یک پیامبر دروغین بود که نمی‌خواست رومیها را مسیحی کند بلکه می‌خواست مسیحیان را رومی کند. ایرنیوس، اسقف لیون، در قرن دوم پولس را رد کرده و تنها انجیل متی را قبول داشت. به عقیده تام اوگولو پولس چندین ایده اصلی را وارد مسیحیت کرد که آنها عبارتند از:
1- گناه اصلی.
3- الهیت عیسی.
4- تبدیل شدن نان و شراب به بدن و خون عیسی.
5- قربانی شدن عیسی به عنوان کفاره گناهان مردم.
6- مسیح بودن عیسی.
7- تاکید بر بهشتی بودن پادشاهی عیسی در مقابله با پادشاهی زمینی.
8- بزرگتر کردن قوم برگزیده تا هر کسی که عیسی را قبول کند شامل شود.
9- وابسته کردن رستگاری به باور به عیسی و نه عمل به قوانین تورات.
10- ایجاد سلسله مراتب در کلیسا تا کنترل کلیسا را در دست گرفته و کنترل باور مردم را در اختیار داشته باشد.[۳]
در نوشته‌های پولس کاملاً مشخص نیست که دید او نسیت به یهودیان چقدر منفی است. بعضی محققان اعتقاد دارند که یهودی بودن پولس تاثیر زیادی در تفکرات او داشته است.
هنوز هم اختلاف زیادی بین محققین در مورد اینکه آیا پولس پیام عیسی را گسترش داد و یا آن را تحریف کرد وجود دارد. اما می توان تفاوت های روشنی بین موعظه بالای کوه که منسوب به عیسی هست با آنچه پولس در رسالات خود نوشته پیدا کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر